Як зробити заклад доступним?

Людям, які пересувається в інвалідному візку, незручно отримувати банківські послуги через касове вікно, розташоване на високому рівніНаявність касових вікон різного рівня робить зручним отримання банківських послуг для всіх незалежно від зросту та функціональних обмежень. Візочок у супермаркеті дозволяє і дитину катати, і продукти вибирати, і важку сумку не носити. Наявність мультифункціонального візочка відповідає другому принципу Універсального Дизайну – гнучкість використання.Дитячий куточок дозволяє зайняти дітей, поки дорослі вирішують свої справи в банку та в інших установах. Це відповідає першому принципу Універсального Дизайну – рівність та доступність використання середовища.  На паркувальному майданчику має бути передбачено 10% місць для людей з інвалідністю. Різні категорії людей стануть Вашими клієнтами, якщо зможуть потрапити до будівлі, щоб скористатися послугою.

Якщо Ви – власник кафе, магазину, банку, готелю, розважальногоцентру, аптеки

Інвестиція в Універсальний Дизайн сьогодні – це зростання кількості клієнтів і збільшення прибутку завтра.

  • Усі люди повинні мати можливість випити каву в кав’ярні, відкрити депозит чи оплатити рахунки в банку, відвідати кінотеатр або зіграти на більярді в центрі відпочинку тощо. Відсутність перешкод на їхньому шляху створює рівні можливості для всіх.
  • Батьки з малолітніми дітьми очікують, що зможуть потрапити до будівлі разом із дитячим візком, залишити дитину в спеціальному ігровому куточку тощо. Мають бути створені умови для такої категорії клієнтів, які у всьому світі визнаються одними з найбільш платоспроможних.
  • Люди з інвалідністю можуть бути Вашими клієнтами, якщо для цього створено умови.

Усі люди незалежно від особливостей, сімейного статусу тощо можуть бути Вашими клієнтами, якщо Ви подбали про створення належних умов. Подумайте, чи кожен може скористатися послугами Вашого бізнесу або навіть просто потрапити до будівлі? Сходи, вузькі коридори, недоступне приміщення, відсутність вказівників, недружній сервіс – усе це не сприяє залученню клієнтів.

Половинчасті рішення також не сприяють універсальності та доступності послуг. Наприклад, у деяких банках є спеціальні ігрові зони для дітей, однак при цьому мама-клієнт не може потрапити до будівлі з дитиною у візку через наявність сходів і відсутність плаского входу чи пандусу.

У розвинених країнах, як-от у Швеції, час від часу проходять кампанії, що закликають до бойкотування закладів, які не є доступними для всіх, а отже, порушують права частини громадян. З розвитком громадянського суспільства в Україні ця практика може також набути поширення.

Що Ви можете зробити вже сьогодні:

Кожна людина незалежно від фізичних особливостей є потенційним клієнтом, тому у Ваших силах:

  • Усунути бар’єри при вході, за можливістю прибрати сходи або забезпечити пандус, збільшити простір перед входом. Вхід повинен бути розташований на пласкій, твердій, неслизькій поверхні.
  • Подбати, щоб двері мали ручки важільного типу, які не потрібно крутити чи стискати долонею.
  • Подбати про паркінг для клієнтів, у тому числі про окремі місця для людей з інвалідністю (як мінімум, 10% від загальної кількості).
  • Організувати дитячу зону для клієнтів з дітьми.
  • Друкувати меню чи будь-яку іншу інформацію для клієнтів великим шрифтом (не менше 14-го кеглю).
  • Обладнати доступний туалет – універсальну кабінку. У кабінці зробити зону для сповивання немовлят.
  • Застосовувати логотип з міжнародним символом доступності та надписи шрифтом Брайля чи великими літерами.
  • Подбати про аудіосупровід матеріалів для зчитування людьми з порушенням зору.
  • Забезпечити можливість ознайомитися з переліком послуг, меню та іншою інформацією на веб-сайті.

Неприйнятно брати з клієнтів більше грошей за надані послуги через наявність у них інвалідності. Люди з інвалідністю такі самі клієнти, як і інші.

Досвід США

Лікарні та приватні клініки у США зобов’язані бути доступними, але при цьому їм зменшується податок, якщо ці гроші йдуть на забезпечення фізичної доступності. Якщо адміністрація лікарні розуміє, що приміщення не можна переобладнати під доступне, шукається інше приміщення, інакше буде відкликана ліцензія.

Досвід Канади

У 1989 році у Вінніпезі було створене Координаційне агентство з допомоги бізнесу в центрі міста. Його завдання – сприяти розвитку бізнесу і забезпечувати комфорт та доступність усім користувачам послуг. Бізнес сплачує мінімальний членський внесок агентству, а натомість отримує ряд послуг для свого розвитку. Наприклад, на веб-сайті агентства зібрана вся інформація про паркінги з охороною, що допомагає клієнтам планувати поїздки в місто й не хвилюватися за своє авто.

Завантажити цю публікацію
в форматі Word

Лого UN Partnership to Promote the Rights of Persons With Disabilities

Лого UNICEF

Лого ILO

Тризуб

Лого Національної Асамблеї людей з інвалідністю України

Лого Всесвітньої організації охорони здоров'я - Європейське регіональтне бюро