Швидкісний трамвай у Бордо Бордо, Аквітанія, Франція

Коротко про об'єкт

Швидкісний трамвай в Бордо
Бордо, Аквітанія, Франція

  • Нове будівництво
  • Завершене – у 2005 р.
  • Фінансування – державне
Вступ

Франція, в якій у 1980-тих рр. за ініціативою Європейського Союзу нової популярності набув легкорейковий транспорт, досі продовжує рух у цьому напрямку. Система швидкісного трамваю в Бордо є хорошим прикладом сучасних систем легкорейкового транспорту в тому, що стосується легкості користування, естетики та використання технології безшовного з’єднання поверхонь. Портове місто на березі Атлантичного океану є торгівельним центром ще з часів Римської імперії – воно вирізняється своїм портом у формі Півмісяця (Місячний порт) та розташуванням між океаном з одного боку та знаменитими виноградниками з іншого. Винятково високий рівень та гармонійність архітектури міста були відзначені Організацією Об'єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО), яка включила його до списку Світової спадщини. За кількістю охоронюваних споруд (327) у Франції це місто поступається тільки Парижу. Трамвайна система Бордо була розроблена, зокрема, для захисту і доповнення історичного центру міста.

Трамвайні колії проходять вулицями, але відділені від руху іншого транспорту – вони перетинаються лише на перехрестях. Система швидкісного трамваю складається з трьох ліній і вісімдесяти дев’яти станцій. Усі трамвайні вагони марки Alstom CITADIS 302 та 402 мають елегантний дизайн, красиво пофарбовані, мають великі вікна, низьку підлогу та засоби обслуговування. Легкорейковий транспорт в Бордо також використовує унікальну технологію підключення до електромережі, при якій немає необхідності розташовувати згори ліній електромереж. Тому створюється враження, що трамваї ковзають через центр міста магічним чином.

Проектування та будівництво лінії зайняли більше десяти років, до цього складного і тривалого процесу були залучені громадяни різного віку та можливостей.

Опис

Спочатку в Бордо планували збудувати мережу автоматичного легкого метро (Vehicule Automatique Leger). Але через заперечення з боку громадськості та побоювання щодо безпеки прокладки тунелів, яка могла б поставити під ризик історичний вигляд міста, було вирішено прокласти мережу вуличного трамваю, оскільки це призвело б до меншої кількості руйнувань. Органи місцевого самоуправління Бордо (включаючи адміністрацію міста) почали підготовку плану будівництва мережі сучасного швидкісного трамваю у 1997 р.

Будівництво трамвайної мережі мало б поліпшити транспортну систему для Бордо та передмість за рахунок використання найсучасніших технологій таким чином, щоб зберегти архітектурну значимість центру Бордо. Трамвайні шляхи проходять як незалежно від доріг (повз засаджені газони), так і вздовж проїзної частини (але відокремлено від них).

Мережа швидкісного трамваю будувалась у кілька етапів: на першому етапі, що тривав протягом 2003-2005 рр., було прокладено Лінії А і В протяжністю більше 25 км – на це було витрачено 686 млн. євро. На другому етапі, що тривав з 2007 до 2009 рр., була споруджена лінія С, що обійшлось у 598 млн. євро. Три завершені лінії функціонують на щоденній основі та перевозять близько 55 мільйонів пасажирів щороку. Наразі ведуться дебати стосовно значного розширення трамвайної системи та побудови 4-ї лінії.

Лінія A проходить зі сходу на захід, а після перетину мосту над річкою Гаронна розходиться на два напрямки – до північної та до східної частин міста. Лінія В простягається з північного сходу до південного заходу. Лінія С проходить з півночі до південно-східної частини міста. Було споруджено сімнадцять (17) перехоплюючих парковок загальною місткістю у 5 000 паркувальних місць.

В історичному центрі міста 1,8 км. трамвайної дороги проходять без повітряної лінії електромереж, натомість напруга подається через складну технологію третьої контактної рейки, в якій проходить наземна лінія електромереж (НЗЕ). Напруга з’являється в ній тільки при проходженні по ній трамваю, коли відбувається контакт між рейкою та повзунком-струмоприймачем. Хоча прототип НЗЕ з’явився у Марселі, Бордо стало першим європейським містом, яке почало широко використовувати цю технологію та підтвердило її надійність. У Бордо також прагнуть розширити НЗЕ ще на 10,5 км. У випадку збою живлення НЗЕ напругу миттєво забезпечують батареї, розміщені у конструкції трамваю. Трамваї переключають з НЗЕ на повітряні лінії електромереж на певних станціях, причому у такий спосіб, що пасажири навіть не помічають цього перемикання.

Дизайн та експлуатація трамваїв

Після широких консультацій з промисловцями Бордо вирішило придбати 18 трамваїв моделі Alstom Citadis 302 довжиною 32,9 м. та 52 трамваїв моделі Alstom Citadis 402 довжиною 44 м. з низькою підлогою. За загальносвітовою практикою, у місті їздять одновагонні трамваї, а під час пікових годин сполучають більше вагонів. Загалом, трамваї йдуть з інтервалом у 4 хвилини, а у години пік – кожні 2 хвилини.    

Низька підлога забезпечує легку та швидку посадку у транспорт на кожній зупинці. Вагони Citadis 302 вміщують приблизно 213 пасажирів, а Citadis 402 – 300 пасажирів. У кожній з моделей особлива увага приділялась конструкції та розташуванню стійок (вертикальних поручнів) та горизонтальних поручнів. Контрастні кольори забезпечують високий рівень видимості. Автоматизовані візуальні та аудіо оголошення подаються з приблизно шести екранів, які розташовані таким чином, щоб принаймні один завжди було видно з будь-якої частини трамваю.

Дизайн та досвід користувачів

Серед літніх людей, вагітних, дорослих і дітей з інвалідністю було проведено просвітницькі заходи. У результаті було створено модель доступної, зручної, інтуїтивно зрозумілої мережі легкорейкового транспорту для місцевих жителів і гостей з інших куточків Франції та з-за кордону.

Користувачі почали брати участь у проекті на стадії концептуального планування та схематичного проектування, оскільки замовник мав зобов’язання залучити до цього процесу організації, що представляють людей з функціональними обмеженнями. Крім того, було проведено багато тимчасових та постійних експозицій проекту та громадських зібрань. Адміністрація Бордо також відкрила веб-сайт для громадського обговорення проекту, на якому створено тематичні форуми.

Оцінка

Трамвайна мережа з моменту відкриття її трьох ліній користується великим успіхом. Нині вона забезпечує 53% загального пасажиропотоку Бордо та його околиць. У 2008 р. громадським транспортом скористалось 90,3 млн. пасажирів, з них 54,7 млн. користувались трамваєм. Це на 13,4% більше, ніж у 2007 р.

Якщо казати про елементи Універсального Дизайну, певна критика була викликана тим, що зовнішні усічені куполи трамваїв та внутрішні рейки не були пофарбовані у яскраво жовтий колір, як це робиться у Сполученому Королівстві та інших частинах ЄС для забезпечення самостійності та безпеки людей з обмеженнями зору.

Елементи універсального дизайну
  • Широке залучення користувачів/експертів до обговорення певних елементів проекту.
  • Тактильні карти, розміщені на входах до станцій, вестибюлях та платформах.
  • Добре помітна полоса, що веде з входу на станцію до вестибюлів, кас та вниз до платформ.
  • Рівень освітлення змінюється в залежності від необхідності та від ступеня важливості інформації.
  • Низька підлога трамваїв сприяє зручній та простій посадці не тільки людей з інвалідністю, але і дітей, осіб похилого віку, жінок з дітьми, людей, що мають багаж на візках та продуктові візки.
  • Наявність багатофункціонального простору, що може використовуватись для велосипедів, дитячих візків або багажу.
  • Вздовж трамвайних ліній багато вулиць є пішохідними, в’їзд автомобілів до них обмежено.
  • Хороші акустичні рішення, які сприяли низькому рівню зовнішніх та внутрішніх шумів.
Елементи екологічної сталості
  • Інвестування в легкорейковий транспорт само по собі є екологічним, оскільки пропонує життєздатну, доступну альтернативу автомобільному транспорту, підвищує мобільність, вирішує екологічні проблеми та сприяє тенденціям ефективного землекористування.
  • Система рекуперативного гальмування на трамваях накопичує енергію під час гальмування та зберігає її для використання тоді, коли вагон рушить знову.
Команда проекту

Замовник: місто Бордо

Мережа легкорейкового транспорту міста Бордо

Міська громада Бордо
Телефон: +05 5699 8484

Керівник проекту: Франсуа Сальє (Francois Saglier)

Архітектори: Броше, Лажю, Пуейо (Brochet, Lajus, Pueyo)

Архітектурне агентство Бордо (Agence d’Architecture BLP de Bordeaux)

Електронна адреса: architects@Brochet-Lajus-Pueyo.fr

Телефон: +05 5719 5919

Дизайнери: Жан Філіп Лануар (Jean Philip Lanoire) та Софі Кор’ян (Sophie Corrian)
Компанія: «Лануар е Кор’ян Аршітект» (Lanoire & Corrian Architects)
Електронна адреса: scorrian@lanoirecorrian.com
Телефон: +05 5714 2180

Ландшафтний дизайнер: Ален Кусеран (Alain Cousserant)
Компанія: «Груп Сінь» (Group Signes)
Телефон: +01 4022 9595

Спеціалізовані консультанти:
Консультант з міських об’єктів: Елізабет де Портзампарк (Elizabeth de Portzamparc)
Компанія: Елізабет де Портзампарк (Elizabeth de Portzamparc)
Електронна адреса: info@ElizabethdePortzamparc.com
Телефон: +01 5363 3232

Додаткова інформація

Матеріал опублікований з дозволу “Institute for Human Centered Design” (в перекладі – «Інститут Дизайну для Людей»), діяльність якого спрямована на покращення життя людей усіх вікових груп та фізично-сенсорних можливостей через впровадження Універсального Дизайну. Веб-сайт: www.humancentereddesign.org.

Лого UN Partnership to Promote the Rights of Persons With Disabilities

Лого UNDP

Лого UNICEF

Лого ILO

Тризуб

Лого Національної Асамблеї людей з інвалідністю України

Лого Всесвітньої організації охорони здоров'я - Європейське регіональтне бюро