Як зробити транспорт доступним?

Громадський транспорт повинен мати вхід, доступний для всіх.  Ідеальний варіант – вхід на рівні землі. Якщо це неможливо, то слід застосовувати відкидну рампу. Громадський транспорт повинен мати вхід, доступний для всіх.  Ідеальний варіант – вхід на рівні землі. Якщо це неможливо, то слід застосовувати відкидну рампу. Зручна зупинка та комфортний громадський транспорт, який рухається за розкладом та виділеною смугою; це звільняє місто від заторів, оскільки час проїзду стає передбачуваним для користувачів.У місті Львові на окремих зупинках встановлено інформатор про час прибуття трамваю. Львівський трамвай «Електрон» має сидіння для людей, які пересуваються за допомогою візка, а також вертикальні поручні, що зручні для дітей та людей низького зросту. Також трамвай обладнаний кнопкою виклику водія на зупинках, нижчих за рівень підлоги трамваю, – для використання відкидної рампи.На кожній станції метро у м. Ліон, Франція, окрім стандартних сходів, є ліфт, який веде на вулицю. Таким чином, метро стає доступним для всіх – людей похилого віку, осіб в інвалідному візку, батьків з дітьми у візку та інших.

Якщо Ви надаєте транспортні послуги

«…На вокзалі якось бачила, як одна бабуся підставляла відро, щоб піднятись у вагон поїзда».
Лариса Байда, Національна асамблея інвалідів України

Міський транспорт

Широкі турнікети, проходи, двері, що однаково зручні для всіх і, зокрема, для пасажирів з великими сумками, батьків з дитячими візочками, людей, які пересуваються за допомогою інвалідного візка. Однак недостатньо закупити низькопольні автобуси чи вагони в метро, обладнані для людей у візках, якщо зупинки недоступні або заставлені автомобілями, а в метро відсутні ліфти.

Що Ви можете зробити вже сьогодні:

  • Використовувати виключно низькопольний громадський транспорт. За неможливості повного оновлення автопарку, помічати низькопольний транспорт міжнародним символом доступності та інформувати пасажирів про доступні маршрути.
  • Обладнати зупинки відповідно до державних будівельних норм, щоб висота відповідала низькопольному транспорту.
  • Обладнати зупинки відповідним маркуванням, електронним табло, що інформує пасажирів про прибуття транспорту.
  • Стежити, щоб зону зупинок не загромаджували автомобілі.
  • Збільшити ширину проходу між турнікетами в метро, ураховуючи, що в метро пропускна спроможність чотирьох широких турнікетів вища, аніж п’яти вузьких.
  • Створювати доступні вказівники для користувачів транспорту, дублювати інформацію різними мовами, а візуальну інформацію, за можливістю, супроводжувати звуковою.
  • Забезпечити пасажирам можливість через Інтернет проглядати розклад руху громадського транспорту за маршрутом. Дотримуватися заявленого розкладу.

Залізничний транспорт

Лише 19 вагонів, в кожному з яких є одне обладнане купе для людини з інвалідністю, курсують по всій Україні.

Важливо: не заносити людину у вагон, а створити їй можливість потрапити туди самостійно, без сторонньої допомоги.

Що Ви можете зробити вже сьогодні:

  • Забезпечити кожний залізничний вагон салонним візком.
  • Навчити персонал надавати допомогу у переміщенні пасажира, який пересувається в інвалідному візку.
  • Облаштувати підйомники на вокзалі, щоб пасажир вільно і, головне, безпечно міг потрапити у вагон, причому не тільки людина в інвалідному візку, а будь-який пасажир з важкими речами чи літня людина. Ці підйомні механізми повинні бути не лише на ключових вузлах, а на кожній станції. На майбутнє – використовувати виключно низькопольний транспорт та доступні платформи.
  • Слідкувати за культурою спілкування обслуговуючого персоналу, щоб до кожного пасажира ставилися з повагою і були готові прийти на допомогу.
  • Запровадити чітку і зрозумілу систему, за якою людина з інвалідністю може звернутися за наданням супроводу під час користування залізничним, авіаційним, міським транспортом.
  • Створювати прості й доступні інструкції щодо порядку дій, починаючи від купівлі квитка та закінчуючи отриманням супроводу після приїзду на станцію призначення.
  • Плануючи розклад руху поїздів, ураховувати, що серед пасажирів може бути і людина на візку, і людина з порушеннями зору або слуху тощо.
  • Забезпечити функціонування туалетів на всіх залізничних станціях для маломобільних груп населення, у тому числі пасажирів, які відвідують туалет з великогабаритними сумками тощо.

 

Український досвід

У Львові вже рік курсує трамвай, виготовлений за принципами Універсального Дизайну. Трамвай має низьку підлогу. Якщо натиснути на кнопку, виїжджає похила платформа і тоді людина на візку, батьки з дитиною чи літня людина з палицею не змушені підніматися сходами. Всередині трамвай має широкі проходи між кріслами і місця, де людина на візку може зафіксувати себе паском безпеки. Такий трамвай зручний для всіх.

 

Приклади:

Завантажити цю публікацію
в форматі Word

Лого UN Partnership to Promote the Rights of Persons With Disabilities

Лого UNICEF

Лого ILO

Тризуб

Лого Національної Асамблеї людей з інвалідністю України

Лого Всесвітньої організації охорони здоров'я - Європейське регіональтне бюро